Το 1486, ο Ντιόγκο Κάο επιστρέφει στην Λισσαβόνα μετά από μία ακόμη προσπάθεια των Πορτογάλων να ανακαλύψουν το θαλάσσιο πέρασμα που θα τους οδηγούσε στην Ινδία. Ο Ντιόγκο Κάο, είχε φτάσει μέχρι τις άγονες ακτές της ερήμου της Ναμίμπια όπου δεν ήταν ορατό το ενδεχόμενο εύρεσης νέων προμηθειών καθώς οι υπάρχουσες είχαν αρχίσει να εξαντλούνται ήδη. Έπειτα, αναζήτησε το πέρασμα μέσω του ποταμού του Κονγκό, αλλά και εκεί οι προσπάθειες του σταμάτησαν όταν βρέθηκε μπροστά στους καταρράκτες της Γιελάλα με τον ίδιο να πεθαίνει κατά την διάρκεια της αποστολής. Το γεγονός αυτό όμως, δεν πτόησε τον Βασιλιά Ιωάννη τον Δεύτερο της Πορτογαλίας. Με το που επέστρεψαν τα πλοία του Ντιόγκο Κάο, αμέσως έδωσε την εντολή να προετοιμαστεί η επόμενη εξερευνητική αποστολή. Ως ναύαρχο για την αποστολή αυτή, όρισε έναν ιππότη του Βασιλικού Δικαστηρίου και Πλοίαρχο του πολεμικού πλοίου Σάο Κριστοβάο. Αυτός ήταν ο Βαρθολομαίος Ντιάζ.
Όταν οι καιρικές συνθήκες καλυτέρευσαν και ο ορίζοντας άνοιξε, ο Βαρθολομαίος Ντιάζ και το πλήρωμα του, δεν μπορούσαν να δουν κανένα σημάδι στεριάς. Χωρίς να το γνωρίζουν, είχαν παρασυρθεί αρκετά νοτιότερα από το νότιο άκρο της Αφρικής. Ο Ντιάζ, προσπαθώντας να βρει και πάλι τις Αφρικανικές ακτές ώστε να συνεχίσει την εξερεύνηση του, έπλευσε ανατολικά.
Ακολουθώντας για αρκετές μέρες αυτή την κατεύθυνση, συνέχισε να βλέπει μόνο θάλασσα. Ώσπου αποφάσισε να αλλάξει την πορεία του και να πλεύσει βόρεια. Έτσι, στις 3 Φεβρουαρίου του 1488, τα πλοία έφτασαν σε έναν κόλπο γεμάτο από βλάστηση. Στην περιοχή αυτή, σήμερα βρίσκεται η πόλη της Νοτίου Αφρικής, Μόσελ Μπει. Ο Ντιάζ, χωρίς να το έχει καταλάβει, είχε περιπλεύσει το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, και τα πλοία του, ήταν τα πρώτα ευρωπαϊκά πλοία που έπλεαν στον Ινδικό Ωκεανό. Παρατηρώντας πως οι ακτές δεν βρίσκονταν πια ανατολικά αλλά βόρεια και πως προς την κατεύθυνση που τις έβλεπε μέχρι πρότινος υπήρχε πλέον ανοιχτή θάλασσα, ο Ντιάζ, αντιλήφθηκε πως ήταν μπροστά στο θαλάσσιο πέρασμα που θα τον οδηγούσε στην Ινδία. Αυτό, άρχισε να επαληθεύεται κατά την συνέχεια της εξερεύνησης όταν στις 12 Μαρτίου του 1488, έφτασε στην κόλπο της Αλγκόα, εκεί που σήμερα βρίσκεται η πόλη του Πορτ Ελίζαμπεθ. Εκεί, παρατήρησε πως η ακτογραμμή συνέχιζε βορειοανατολικά καταλαβαίνοντας έτσι πως είχε ήδη περιπλεύσει το Νότιο άκρο της Αφρικής.
Τα επόμενα οχτώ χρόνια, οι Πορτογάλοι θα προετοιμάσουν μια καλά οργανωμένη αποστολή ώστε να πραγματοποιήσουν με επιτυχία το πρώτο ταξίδι προς την Ινδία του οποίου θα ηγηθεί ο Βάσκο ντα Γκάμα. Στο πλαίσιο της προετοιμασίας αυτής, ο Βασιλιάς Ιωάννης, έστειλε δύο κατασκόπους προς την Ινδία μέσω του παλιού εμπορικού δρόμου για να συλλέξουν πληροφορίες για την περιοχή, που θα ωφελούσαν στην επόμενη αποστολή. Ο Ντιάζ, είχε ενεργό ρόλο καθώς βοήθησε με την εμπειρία του στην κατασκευή των δύο από τα πλοία της επόμενης αποστολής. Ένα εξ αυτών, ήταν το πλοίο του Βάσκο ντα Γκάμα, Σάο Γκαμπριέλ. Κατά το πρώτο ταξίδι στην Ινδία, ο Ντιάζ συνόδευσε την αποστολή μέχρι το Πράσινο Ακρωτήριο. Ενώ στο δεύτερο ταξίδι προς την Ινδία όπου προέκυψε και ανακάλυψη της Βραζιλίας, συμμετείχε ως Πλοίαρχος σε ένα από τα πλοία της αρμάδας του Πεντρο Άλβαρεζ Καμπράλ. Ο Ντιάζ όμως, δεν έφτασε ποτέ στην Ινδία. Καθώς η αρμάδα του Καμπράλ πλησίαζε το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, έπεσε σε μια από τις ισχυρές καταιγίδες του, με συνέπεια τέσσερα πλοία να βυθιστούν. Ένα από αυτά, ήταν και το πλοίο του Βαρθολομαίου Ντιάζ το οποίο βυθίστηκε στις 29 Μαΐου του 1500 έτσι ώστε ο σπουδαίος αυτός θαλασσοπόρος να χαθεί στα νερά του εμβληματικού Ακρωτήριου της Καλής Ελπίδας που ο ίδιος ανακάλυψε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου